Let op! De inhoud van dit artikel krijgt na publicatie geen update meer.

Hoe kan ik als bedrijf inzetten op verkeersveiligheid voor fietspendelaars?

Om de steeds langere files te vermijden, gaan pendelaars op zoek naar alternatieven voor de auto. Momenteel neemt in Vlaanderen 1 op 4 medewerkers de fiets om naar het werk te gaan. De elektrische fiets is de voorbije jaren, mede dankzij de fietsleasing, razend populair geworden voor woon-werkverplaatsingen. Dit aantal zal door de huidige energiecrisis hoogstwaarschijnlijk nog stijgen. Fietsen is niet alleen goed voor de conditie, maar heeft ook een positieve impact op het ziekteverzuim.

Als we de voordelen van fietsen in de verf zetten, mogen we ook niet blind zijn voor de risico’s die het met zich meebrengt. In Vlaanderen is het aantal verkeersdoden in 2021 opnieuw gestegen naar het hoogste aantal sinds 2016. In 2022 doen we het in Vlaanderen iets beter, maar we mogen niet blind zijn voor de kwalijke tendens van meer slachtoffers bij actieve weggebruikers. De meest verontrustende tendens is bij de fietsers. De stijging zien we zowel bij elektrische fietsen als bij de klassieke fietsen. Extra inspanningen (infrastructuur en sensibilisering) zijn nodig om de doelstellingen (vision zero in 2050) te halen. Bedrijven hebben een belangrijke opdracht om hun werknemers meer te sensibiliseren rond fietsveiligheid

Veiligheidsnieuws 219, juni 2023

Laatst gewijzigd

8/06/2023