Kenniscentrum
- Algemeen
- Basisbegrippen en actoren
- Bijzondere werknemers / werknemerscategorieën
- Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)
- Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW)
- Externe dienst voor technische controle / erkend organisme (EDTC)
- Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW)
- Risicobeheer
- Werken met derden
- Wetgeving
- Bezoek aan de werkplaatsen
- Duurzame inzetbaarheid
- Standaarden en normen
- Basisbegrippen en actoren
- Arbeidshygiëne
- Arbeidsveiligheid
- Algemeen arbeidsveiligheid
- Arbeidsmiddelen
- Arbeidsongevallen
- Arbeidsplaatsen
- (-) Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel
- Collectieve beschermingsmiddelen
- Elektrische voertuigen
- Gevaarlijke stoffen
- Noodplan
- Persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkledij
- Veiligheidscoördinatie
- Veiligheidscultuur en veilig gedrag
- Ergonomie
- Gezondheid
- Milieu
- Psychosociale aspecten
- Sector
Geen resultaten voor deze filter.
Er zijn 33 resultaten
Type | Titel | Thema | Gewijzigd op Aflopend sorteren |
---|---|---|---|
Om gezond te reorganiseren, dien je als organisatie in te zetten op communicatie, participatie en ondersteuning op elk niveau van de organisatie. In dit artikel wordt dit concreet uitgewerkt in… |
Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 01-04-2020 | |
Er is geen definitie van een 'besloten ruimte' in de Belgische wetgeving. Maar er is wel relevante reglementering. |
Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 09-04-2020 | |
Bij het betreden van ruimten met mogelijke afwijkende gassamenstellingen, in het veiligheidsjargon omschreven als “besloten ruimten”, zijn een aantal stappen te doorlopen en moeten maatregelen… |
Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 09-04-2020 | |
Veiligheidsinstructiekaart (2009, Cegelec). Toepassing: bescherming tegen stoffen, dampen, gassen, rook ... die via mond en neus schade kunnen toedienen. Gebruik bij zuurstoftekort. |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 18-05-2020 | |
Een lift moet periodiek onderhouden en gecontroleerd worden. Daarnaast is het ook verplicht om een risicoanalyse door een Externe Dienst voor Technische Controle (EDTC) te laten uitvoeren. |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 19-05-2020 | |
Gezond reorganiseren, hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers niet overbelast raken? Wie heeft welke rol? Wat kan je doen voor, tijdens en na een reorganisatie? Psyres, 2011 |
Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 20-05-2020 | |
Besloten ruimtes (Preventietip nieuwsbrief Prebes, 2007). Het betreden van een besloten ruimte houdt steeds een risico in. Ook in je bedrijf moet je deze risico’s beheersen door het nemen van… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 28-05-2020 | |
Afgezonderde werknemers (Preventietip nieuwsbrief Prebes, 2007). Binnen onze bedrijfsactiviteiten is het soms noodzakelijk dat medewerkers alleen werken. Er zijn dus heel wat situaties te vinden… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 28-05-2020 | |
In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste principes van de ontslagbeschermingsregeling, waarna we ingaan op het begrip ‘de onafhankelijkheid van de preventieadviseur’.… |
Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 11-06-2020 | |
Een besloten ruimte betreden, is niet zonder gevaar. We weten dat al lang en toch worden er nog betreders verrast door de (onzichtbare) gevaren. Wanneer je de pers gadeslaat, zie je regelmatig… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 12-06-2020 | |
In de loop van 2017 actualiseerde Aquafin de eigen procedures voor het betreden van besloten ruimtes. Deze herziening was op de eerste plaats gericht aan hun interne medewerkers werkzaam op in… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 17-06-2020 | |
Zou er een netwerk zijn met preventie adviseurs actief in de woonzorgcentra (dienstencentra, OCMW). Als beginnend preventie adviseur, lijkt het mij, in corona tijden wel interessant om… |
Sector, Zorg, Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen, Stress en burn-out, Arbeidsveiligheid, Noodplan | 28-07-2020 | |
De verbrandingsgassen van draagbare generatoren die gebruikt worden wanneer de elektriciteit uitvalt bij een storm, bevatten CO. Als deze generatoren binnen zijn geplaatst of de uitlaatgassen… |
Gezondheid, Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 08-09-2020 | |
Hallo, Iemand ervaring met het lossen van graafmachines in containers? Uitlaatgassen in een besloten ruimte. Ik zoek informatie omtrent de beschermingsmiddelen (collectief/… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel, Collectieve beschermingsmiddelen, Persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkledij | 10-09-2020 | |
Reinigingen van onze silo's gebeurd door WN met een elektrische takel op een bepaalde hoogte te laten hangen zodat deze de zijkanten kan reinigen. Als beveiliging gebruiken wij een valblok… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel, Arbeidsmiddelen, Werken op hoogte | 09-11-2020 | |
In welke branche je ook actief bent, van klanten, personeel en het bredere publiek wordt in toenemende mate van je verwacht dat je voorbereid bent op een eventuele overstroming, stroomuitval,… |
Psychosociale aspecten, Algemeen psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 10-12-2020 | |
Over de voor- en nadelen van thuiswerk is de jongste maanden al veel inkt gevloeid. Maar ook hier geldt: trop is te veel en te veel is trop. Want dan ligt het psychosociale risico op “team-out”… |
Psychosociale aspecten, Algemeen psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen, Stress en burn-out | 08-03-2021 | |
De correctionele rechtbank van Brussel veroordeelde onlangs een werkgever tot de maximum geldboete omdat hij geen maatregelen had genomen om de werkdruk van zijn personeel aan te pakken. De… |
Algemeen, Basisbegrippen en actoren, Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW), Risicobeheer, Risicoanalyse, Wetgeving, Psychosociale aspecten, Algemeen psychosociale aspecten, Diversiteit, Ongewenst gedrag op het werk (OGGW), Organisatieveranderingen, Stress en burn-out | 26-03-2021 | |
Mag een magazijnier, voorzien van dodemansoproep, afzonderlijk tewerkgesteld worden in een diepvriesruimte? Zo ja, wat zijn de bijkomende beveiligingseisen |
Sector, Industrie, Voeding, Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 24-06-2021 | |
Deze vragenlijst werd vertaald uit - Dollard, M. F. (2019). The PSC-4; A Short PSC Tool. In Psychosocial Safety Climate (pp. 385-409). Springer, Cham. - Hall, G. B., Dollard, M. F… |
Psychosociale aspecten, Algemeen psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 25-06-2021 | |
Het betreden van besloten ruimtes vormt een belangrijk veiligheidsrisico voor de werknemer in heel wat sectoren. Wat is een besloten ruimte precies? In de Belgische wetgeving… |
Arbeidsveiligheid, Besloten ruimten / afgezonderd tewerkgesteld personeel | 19-10-2021 | |
Beste collega's, In het kader van mijn eindwerk NIV I ben ik op zoek naar de uitdagingen en of struikelblokken die we mogelijks tegenkomen in het opstellen van een intern… |
Sector, Bouw, Industrie, Algemeen, Bezoek aan de werkplaatsen, Psychosociale aspecten, Algemeen psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen, Ergonomie, Verplaatsen personen, Arbeidsveiligheid, Arbeidsongevallen, Veiligheidscultuur en veilig gedrag, Arbeidsplaatsen, Arbeidsmiddelen, Collectieve beschermingsmiddelen, Persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkledij, Veiligheidscoördinatie | 21-02-2022 | |
De meeste medewerkers werkten dagelijks van thuisuit omwille COVID-19 de laatste 2 jaar. Vanaf dit jaar mogen sommige medewerkers 2 dagen van thuisuit werken. Dit brengt het… |
Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 18-10-2022 | |
Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 21-02-2023 | ||
Reorganisaties hebben invloed op het welzijn van werknemers. Wat kan je doen om de negatieve effecten van reorganisaties te voorkomen? Drie pijlers zijn van belang in elke fase van de… |
Psychosociale aspecten, Organisatieveranderingen | 21-02-2023 |